Feature: Beharie EP „Beharie // Beharie“

Beharie Feature Review über EP „Beharie // Beharie“

Beharie spricht über seine neue EP „Beharie // Beharie“; Fotocredit: Malin Longva

Eingeleitet wird die EP mit einer Art Intro einem 38 sekündigem Track. Mit diesem Track kann man nur ganz leicht erahnen, was hier die kommenden fünf Tracks auf uns zukommt. Es wird in jedem Fall gefühlvoll, voller Emotionen, romantisch und so, dass man die anfänglichen Frühlings-Vibes gerne überall mit hinnehmen möchte.

Christian Beharie, besser bekannt als Beharie, mischt Folk, R&B und Indie. Kürzlich erst haben wir dir seine neueste Single “Won’t You Let Me Go” vorgestellt. Hier war ich hin und weg. “Beharie // Beharie” ist die zweite EP nach seinem Debüt im Jahr 2019. Dass das jetzt schon so vollkommen klingt, ist schlichtweg unglaublich. Einerseits zeichnet er düstere, romantische Songs, andererseits wirkt das alles super leichtfüßig und beschwingt. “Don’t Wanna Know” zum Beispiel. Beharie arbeitet hier mit einem Groove, der aus dem Track eine sommerliche Ballade werden lässt. Und der Norweger gibt dem Song genug Spielraum sich selbst zu entfalten.

Manchmal reichen recht einfache Pickings wie in “Me And My Lonely”. Gepaart mit seinen zutiefst souligen und gefühlvollen Vocals entsteht hier eine wahre Ode an Pop-Musik. Es geht ihm um die Einsamkeit. Genau dann, wenn man eigentlich unter Menschen ist, sich aber allein gelassen und einsam fühlt. Für ihn ist genau dieser Song auch das beste Beispiel was ihn thematisch bewegt. Es geht, klar: Um seine Geschichten und Erfahrungen. Aber eben auch darum, was ihn in den letzten Jahren als Mensch geprägt und beeinflusst hat. Das alles thematisch so dicht gedrängt von Pop-Melodien und sanften Soul-Perlen aufzubauen, ist wirklich sagenhaft schön.

You said that the new songs are about how your experiences have been in the last few years and what has shaped you as a human. How difficult was it for you to review the past year 2020 and to what extent do we find traces of it on the new EP?

Beharie: “Eventhough this last year has been challenging in many ways, it has also given me a lot of space. In that space I have felt really connected with my feelings and thoughts, and that has in many ways inspired me to be creative. I think one of the most important things I’ve learned, is to trust my own gut feeling, and being a bigger part of the production. Which has put a big trace on the sound of the EP. One of the songs on the EP is also about privilege, which became much stronger in the aftermaths of the black lives matter movement growing in 2020.”

What role do traditional musical rituals from your home country Norway play in your new songs and why do you need new, modern elements for yourself and your songwriting that appear in your new songs?

Beharie: “Growing up in multicultural home, with a dad from Jamaica, playing reggae and old school soul, I think that has played a huge part of my musical identity. But I also find a lot of inspiration in the folk – singer/songwriter sjangre. Both these inspirations has an appearance in my sound. I like to mix in modern elements, because it can give the music a unpredictable and sometimes quirky edge and energy.”

The sliding back and forth between tradition and modernity is a constant pattern for you in your songs. How big is the risk of losing sight of one of the two?

Beharie: “What might have been most challenging with mixing these has been to find the right combination, and not ending up with an undefined sound. We wanted the EP to be diverse, but on the same time have be well put together.”

To completely lose sight of the traditions, why do you think that would be risky?

Beharie: “I think it’s important to know the history of where the music and traditions come from, and respect that. But on the same time being able to make music without boundaries.”

 

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