Feature: SHAED „Osaka“
SHAED „Osaka“ Interview und Track-Review
Heute stellen wir dir die neue Single “Osaka” des Trios SHAED vor. Chelsea Lee, Max Ernst und Spencer Ernst liefern somit nochmal einen Vorboten vor dem am 14. Mai erscheinenden Debütalbum “High Dive” ab. Zusätzlich gibt es noch ein Musikvideo, das von der Künstlerin Puks von Kmotion Designs kreiert wurde. Inspiration Vorlage war hierzu die Japan-Reise der Band im Jahr 2019. “Osaka” ist somit, wie es der Name schon vermuten lässt eine Ode an die Stadt, die Kultur und die magische Landschaft, in die sie sich schockverliebt haben.
Kaum zu glauben, dass “High Dive” das erste Album des Trios aus Washington ist. Die Zwillinge Max und Spencer wuchsen beide in Maryland auf und waren schon früh Feuer und Flamme für die Musik. Max, das einzige schwule Mitglied des Trios, hofft, queere Konversation viel mehr zum Mainstream zu machen. Diese müsse viel zentraler platziert werden und das sieht er mit seiner Musik als Aufgabe an. So macht er sich für die Rechte der LGBTQ+ Szene stark und verschafft ihr mit seiner Musik Gehör. Eine tolle Sache!
“Osaka” arbeitet mit einer recht elektronischen Aufmachung durch Synthies. Es entpuppt sich ein Song, der irgendwie transzendal wirkt. Er nimmt uns mit auf diese animierte Reise dieses entzückenden Videos, was sehr eindrücklich auf unsere Sinneswelt wirkt. Ganz zentraler Bestandteil ist die elektrisierende Stimme von Chelsea. Kristallklar und leuchtend schreitet sie in den gerade mal 2:19 Minuten voran. SHAED schaffen synthetischen Pop, der ihre Songs in komplexere Melodieverläufe und komplizierte Harmonien verlaufen lässt. Wie eben in ihrem Video. Leicht knallig, aber eher hell, erleuchtet.
„Osaka“ is dedicating this adorable video to your 2019 trip to Japan. What specific memories will each and every one of you have of it?
SHAED: Japan is one of the most beautiful places we have ever been – the food, the people, the scenery. One of my favorite memories is when we stumbled upon a basement karaoke bar and sang for hours with some older couples, drank sake, and laughed until we couldn’t breathe. It was perfect.
Before you started the trip, were you biased in a way by the country and the people there? If so, what did the impressions teach you?
SHAED: We had only heard good things about Japan before leaving, but never expected to love it as much as we did. Honestly we would go back in a heartbeat. I mean the sushi alone was worth the 12 hour plane ride.
Due to Corona, many forms of social interactions are currently eliminated, including traveling. Do you think this difficult time will change us forever?
SHAED: Yes I do think this will change us forever. I think this has made us all a bit more cautious in face to face situations – going to shows, seeing our families and friends, going out to eat, etc. But we’re so anxious for life to get back to normal so we can hit the road again.
You once said in an interview that your songs seem like individual shades of color. I can only confirm that! They seem very experimental and rich in variety. To what extent do we need more colorfulness nowadays?
SHAED: We really want to write music that just has a variety of vibes. We’re just looking to give fans an experience. I would say we don’t necessarily believe anymore that one color can describe each song, but that each song has a certain mood or brightness. And yes we could always use a bit of color in our lives.
How would you classify „Osaka“, what color do you think the song has and how has it been received by your community so far?
SHAED: I would classify Osaka as a very colorful and bright song – yellows, orange, blues, greens. It seems that Osaka has been getting lots of love which is all we can ask for.
What is your own claim to your debut album “High Dive”?
SHAED: High Dive is an album that reflects our mental health this past year. Each song is a snapshot of an emotion or feeling we experienced.
To what extent can you make the world a little more colorful, tolerant and open-hearted with your new songs, especially with regard to the LGBTQ + scene and its position in our societies?