Feature: Kliffs „After the Flattery“

Review und Interview von Kliffs zum Album „After the Flattery“

Kliffs im Interview über ihr neues Album „After the Flattery“; Fotocredit: Jolianne L’Allier Matteau

Hinter dem Projekt Kliffs stecken Mark Bérubé und Kristina Koropecki. Sie beiden lernten sich schon vor über zehn Jahren in Montreal kennen. Wenig später schloss sich Kristina Marks Soloprojekt als Livemusikerin an. Gemeinsam tourten sie viele Male von Kanada nach Europa, wieder nach Kanada und erneut zurück. 2014 strandete man schließlich in Berlin, ginge zunächst noch getrennte musikalische Wege, bis 2018 schließlich zum Geburtsjahr für das neue, gleichberechtigte Duo-Projekt Kliffs wurde. Es dauerte gerade mal ein Jahr, da erschien schon das Debütalbum „Temporary Cures“. Jetzt folgte am 10. Februar das neue Album „After the Flattery“.

10 Tracks stehen zu Buche und sie sind allesamt Zeugen der Covid-Pandemie. Denn während dieser sind sie entstanden und Kliffs haben gemerkt, wie wichtig ihnen einfach die pure Arbeit an den Songs ist und wie viel Freude das in ihnen auslöst. Sie konnten ja ohnehin nicht richtig touren. Die folgt jetzt erst (Tourdetails findest du unten). Jeder Track steht für sich und stellt einen Brief dar und dieser kommt ganz tief aus dem Herzen. Die rudimentäre Instrumentierung ist hier zudem ein zentraler Bestandteil ihrer Musik. Denn sie haben den Fokus ganz klar auf Instrumente gelegt, die sie auch spielen können.

„Believer“ ist ein Track, der beweist, wie allumfänglich Kliffs ans Werk gehen. Es zogen alle Momente auch aus der Vergangenheit an Mark vorbei, als er diesen Song schrieb und er zeigt uns u.a. welch positiven Effekt echte Liebe haben kann. Sie lässt uns vom Grund nach oben an die Oberfläche treiben und gibt uns Luft zu atmen.

Kliffs sprechen uns in ihren Songs wie „Four Hands“ oder „Dear Jane“ viel Vertrauen aus. Sie vertrauen darauf, dass wir schon die richtigen sind, denen sie diese tiefgreifenden Gedanken mitteilen können. So entsteht ein extrem ehrliches Album, das sich auf einige, wenige Grundsätze beschränkt. Im Interview sprechen wir jetzt mit ihnen über ihre Erfahrungen auf Reisen und ihre Einflüsse von außen auf das neue Album.

When you think about your time on tour in Canada. What comes to your mind first?

Kliffs: „Looooong drives, meeting really great people, highway coffee, and seeing so much of the country – all its flat, rocky, watery, and mountainous corners….and the odd moose and bear.“

You are described as an equal duo. What does equality mean to you and how does that translate into songwriting, live performances etc.?

Kliffs: „Equality in the songwriting process is very important to us. It’s built on trust and deep respect for the strengths of each other. Kristina is very strong in areas that I can be pretty hopeless in, so it balances us out and always makes the end result stronger. And equality, of course, like any functioning democracy, can have some very heated exchanges at times.“

You’ve also gained a lot of live experience outside of your Kliffs project. If there is one trait that gives you the most benefit from this in Kliffs, what would it be?

Kliffs: „Perspective. We’ve both learned so much playing with or opening for other projects like Sophie Hunger, Gisbert zu Knyphausen and Agnes Obel, to name a few. There is a lot of technical information that comes along with such experiences: what pedals the keyboard player uses, how someone does banter, how someone pays attention to their voice, how someone rocks out, how someone treats their band and crew etc.“

With „After The Flattery“ comes your second studio album. What are your expectations for this album and are there any elements that you have kept from the debut album?

Kliffs: „Expectations is a funny word these days in the music industry. I’d say my expectations are pretty humble. We’ll try our best to get it out there to as many people as possible through our shows and followers, but the biggest gift is if some people simply connect to a song – if it brightens up their day, or it assuages a feeling that they are carrying the moment they listen to it, or if they simply like the melody. That is my only goal in the end. With respect to “Temporary Cures”, our last album, there was no conscious effort to keep or leave anything out on “after the flattery”. We just wanted to make an album that focused more on what the two of us are capable of doing, without bringing many different musicians into the mix. But we did have Daniel Freitag who helped us record and produce the album, and he also played a few instruments. It was such a good experience with him in the studio. The creative dynamic between the three of us was so rich and fruitful.“

Kliffs sprechen im Interview über ihre neue Platte

One of the core elements on the album is that you deliberately appear as a duo and didn’t want to get any outside help. Isn’t that an absurd situation artistically, on the one hand you’re a duo and yet you’re alone and isolated?

Kliffs: „As I mentioned earlier, we invited Daniel Freitag into our little world to help us with the album. I think by reducing the elements or options available in a creative process, it’s easier to get to a place of clarity. By having these limitations, you’re forced, in a way, to become more creative with the fewer number of tools at your disposition. Instead of having a saxophone or trombone playing an offbeat pulse, you pick up your old school recorder and use it instead. This adds a colour that maybe you wouldn’t have chosen if you were thinking bigger or had more choices.“

The themes you work on on the album are not exactly light fare. Is it maybe even easier to devote yourself to the pain of the world than to consciously devote yourself to happy moments and the perfect world?

Kliffs: „I never write a song thinking this one has to be sad, or happy, or political, or light. I just follow what I’m feeling at that moment. Songs have a tendency to become a vignette of a certain moment or period in your life. I have always loved art that dives into the liminal moments of human existence, whenever there is a moment of transition, a moment when things get shaken up and there’s a clear “before-and-after” effect – when things are in between two stable possibilities. I think Leonard Cohen summed it up perfectly, and I paraphrase, that you have to learn to sit comfortably in the fire pit of your emotions. And that you only truly suffer when you try to resist them.“

In retrospect: How would you like your new album to be remembered by us as listeners?

Kliffs: „As honest.“

Release-Tour im Frühjahr 2023:
2.3 Elmshorn, DE – Apollo
3.3 Brandenburg, DE – Werft Brandenburg
4.3 Wiesbaden, DE – Walhalla im Exil
7.3 Stuttgart, DE – Café Galao
8.3 Haldern, DE – Haldern Pop Bar
9.3 Köln, DE  – Weltempfänger Hostel
10.3 Karlsruhe, DE – Café Nun
11.3 Stans, CH – Chäslager
12.3 Vevey, CH – Le Bout du Monde
15.3 Annecy, FR – Le Brise Glace
16.3 St Imier, CH – Centre de Culture et de Loisirs (CCL)
17.3 Lausanne, CH – Privatkonzert
18.3 Düddingen, CH – Bad Bonn
19.3 Offenbach, DE – Hafen 2
20.3 Chemnitz, DE – Inspire
21.3 Hamburg, DE – Grüner Jäger
22.3 Berlin, DE – Monarch

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