Feature: Kefeider


Kefeider im Interview & Feature

Kefeider im Interview über sein neues Album „Non Tutte Le Ciambelle Escono Col Buco“; Fotocredit: Eskil Bast

Am 26. Mai veröffentlichte Kefeider sein langersehntes, zweites Album „Non Tutte Le Ciambelle Escono Col Buco“. Es trägt einen recht sperrigen Titel, aber es ist ein wahres Herzensprojekt des Norwegers Vetle Løvgaard, der aus einer kleinen Stadt in Norwegen stammt. Seine Musik ist hauptsächlich von dem norwegischen Dichter Triztán Vindtorn und den sanften Teilen eines Tool-Songs inspiriert. Und natürlich von einer ganzen Menge anderer Musik, die er liebt. Die Liebe zur Musik ist sowieso ein fester Bestandteil seines Albums. Denn er macht, so simpel klingt es nun mal, einfach die Musik, die er liebe.

Das Album mit seinen 11 Tracks ist sehr divers ausgerichtet und streckt seine Arme in unterschiedlichste Richtungen aus. „Chicken Out“ war im Februar die erste Single der Platte und schon damals überschlugen sich die Blogs mit positiver Resonanz. Seine Musik ist ein Muss für alle, die die Introspektive mögen und sich selbst reflektieren.

Es geht Gefeiter natürlich um Themen wie Beziehungen, die brüchig erscheinen, sich aber durch Kommunikation und ehrliches Miteinander wieder stärken lassen. So entpuppt sich der Norweger als extrem vielfältig. Er kann sowohl ganz klassisch seine Gitarre zur Hand nehmen, spielt aber auch eine Bouzouki. Und direkt haben wir einen interkulturellen Einfluss mit in dem Song, der zeigt, wie offen Kefeider gegenüber neuen Stilen ist.

Ich habe bei Kefeider’s Tracks immer ein wenig den Eindruck, als hinge er ganz dizzy und wie an einem heißen Sommertag in seinem Studio. „Valid“ zum Beispiel hat so einen lazy Sommervibe, da wundert man sich schon fast über die kontinuierliche Verträumtheit, die er hier mit seinen fuzzy Gitarrenmelodien an den Tag legt. „Looking For A Bed“ nimmt schon deutlich mehr „Drive“ auf. Der Norweger ist einerseits verspielt und andererseits lässt er viel Raum und Zeit in seinen Songs entstehen, ohne sich zu hastig durchzuwurschteln. Es klingt einfach wie ein sich langsam abkühlender Sonnenbrand und leicht klebrige Haut.

If you had to describe your “relationship” with the poet Triztán Vindtorn with one adjective, what would it be?

Kefeider: „Random.“

Why was it so important for you to completely free yourself from any expectations before and during the songwriting for the new album?

Kefeider: „For me, I think it’s because I need it to be fun to be able to write and be productive. At the same time I listen to a lot of different genres from folk to metal, and I want every album I make to be different and avoid repeating myself.“

To what extent is your new album “Non Tutte Le Ciambelle Escono Col Buco” a real liberation for you (especially from a musical perspective)?

Kefeider: „I think I write my best songs when I’m not thinking about what others might think, like it’s just for myself. And this time I tried not to care at all and just create something I really enjoyed creating. Not worrying if it would end up as a good or bad song. I can worry about what others think when an album is done, at least that’s what I tell myself. And I had so much fun recording the songs together with producer Øyvind Blomstrøm, who I really felt understood where we should take things. Writing an album feels like a three stage process; the songwriting/demo phase, the recording phase and the mixing/mastering phase. This time I often felt like we went from a demo phase and almost straight to the mixing/mastering phase. I really enjoyed that.“

Your songs seem very dreamy. Especially “Valid” seems to stray from the clear lines again and again without losing itself completely. Do you need very clear lines in order to break new ground?

Kefeider: „Sometimes yes and sometimes no. I’m not sure if I’m breaking new ground for others than myself, but limiting my options seems to be the key. Especially in the recording process. There are so many options, and I would never be able to finish an album if I didn’t make some tough choices along the way. This time producer Øyvind and I did all the recording ourselves, at our little rehearsal space at Oslo Prosjektrom. That was a very clear line from the beginning: «let’s do everything ourselves». Apart from mixing of course. Don’t have those skills yet.“

Do you remember that moment in songwriting where you just drifted along without knowing how the track was going to turn out?

Kefeider: „On this album I think it was basically on every song I wrote, haha. Losing time and place when writing, just drifting along, is one of the main reasons why I write. It feels good. Addictive.“

Hand on heart: What expectations do you have of the new album and of us as listeners?

Kefeider: „I try not to have too high expectations when releasing new music, and people are usually listening to the singles these days. But I’m really grateful to those who will actually give the whole album a listen, from start to finish. I’ve tried to create something which feels special to me, and hopefully it will feel special to somebody else. But in the end it’s just music.“

Leave a Reply Text

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

Bestätige, dass du kein Computer bist. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.