Feature: A.S. Fanning
Feature & Interview A.S. Fanning
Der Beginn von „Mushroom Cloud“ ist alles andere als typisch. Streicher eröffnen das Album. Aber alles andere als melodisch, eher kryptisch und wenn ich in einem dunklen Raum wär eher gruselig. Für A.S. Fanning gibt so gesehen keinen wirklich guten Grund ein Album wie dieses rauszubringen. Das ist zumindest die logische Antwort von ihm auf die Frage, wie es zu so einem traurigen Album kommen konnte. Es einfach nur als Melancholie zu bezeichnen ist relativ absurd.. A.S. Fanning ist eher ein nüchterner Chronist einer untergehenden Welt. Realistisch-pessimistisch. „Mushroom Cloud“ ahmt einer Rockband nach und hat so viele Elemente von ihm als alleinigen Songwriter enthalten, das man in seiner Melancholie versinken mag.
Im PR-Text wird A.S. Fanning mit Leonard Cohen verglichen. Mit „The Future“, also der Art und Weise, wie er selbst mit allem umgeht. Die Isolation der Corona-Zeit, Klimawandel, Krieg, Autokraten, Populisten, die Kampfzonen des Internets und die sorgfältige Registrierung eines jeden Moments, in dem die Augen nur ganz kurz auf einer Werbeanzeige in der Timeline verharren. Der Ire war noch nie wirklich positiv euphorisch. Wirklich noch nie.
Etwas „Vernünftiges“ gelernt hat A.S. Fanning nie. Mit 12 Jahren spielte er sein erstes Konzert in einem Pub außerhalb Dublins, in dem beim Alter der Musiker nicht so genau hingeschaut wurde. Mit 16 hatte er eine erste Band mit eigenen Songs, die nur ein Jahr später kurz in den irischen Charts aufflackerte. Er reiste eine Zeitlang als Teil der backing Band eines irischen Songwriters um die Welt und verdiente dazwischen Geld mit Johnny Cash-Coverversionen in Dubliner Pubs. Um irgendwie vom schütteren Einkommen eines Musikers leben zu können, ist er 2011 nach Berlin gezogen und hat sich auf seine eigenen Songs und deren Produktion konzentriert. Die Musik wurde dunkler, die Instrumentierung karg, Text und Stimme rückten in den Mittelpunkt.
Auf „Mushroom Cloud“ sind nur 8 Tracks enthalten. Es ist sein drittes Album aus Berlin und so ziemlich der Höhepunkt seines aktuellen Schaffens. Noch dazu entstanden alle Tracks – bis auf der Titeltrack – innerhalb einer Phase von drei bis vier Wochen Anfang 2022. Man kann die Platte an trüben Tagen auflegen, oder wenn man sich mal erden möchte. Denn der Songschreiber kreiert hier so tieftraurige Songs, da muss man aufpassen, dass man nicht in eine melancholische Phase verfällt.
Über das neue und dritte Album sprechen wir gleich im Interview mit A.S. Fanning. Wir sprechen über den Weltschmerz, warum es kein Sommer-Album sein wird und vieles mehr.
„Mushroom Cloud“, your new and third studio album, has gotten pretty dark again. But it’s not about lovesickness, but somehow the world seems to end around you. How do you manage not to drown in it yourself?
A.S. Fanning: „I think writing about it helps. In some way it’s helpful to acknowledge the darker thoughts. To give them their place and expression as a way of moving past them. I’m not sure it always works, or if you ever really get past these things, but I think it’s a good way of managing it, at least in the short term. I don’t think of myself as a particularly gloomy or pessimistic person though.“
Paranoia, the isolation of the Corona period, climate change, war, autocrats, populists, the battle zones of the internet… your album really has hardly any bright spots. How are we supposed to start a new summer as listeners with confidence?
A.S. Fanning: „It’s probably not really a Summer album 🙂I think it won’t be for everyone, or for every situation. But hopefully the people who like it will get something from it. And I think if you engage with something like that emotionally, music or art or whatever, it can be a very positive experience – some sort of feeling of connection, even if the emotions or subject matter of the music aren’t particularly upbeat. But if you’re looking for upbeat Summer vibes, then probably better to look elsewhere.“
Do you think we need more to face the terrible truth more?
A.S. Fanning: „I don’t know. I wouldn’t attempt to give advice to anyone on how best to handle this kind of stuff. If some people can live their lives without any dark thoughts or ever experiencing any sort of existential crisis, then good luck to them, that sounds lovely. I find it helpful to confront these things, in a weird way it stops them from becoming overwhelming. When you put a name on something and give it a form, somehow it seems normal and manageable, sometimes even funny or absurd.“
When you arrived in Berlin in 2011. How much did you believe in yourself and the next three albums at the time?
A.S. Fanning: „I didn’t really have any plan. My old band was still together at the time, and for about a year after that we would come together to play shows before we eventually broke up. But I struggled a lot to find a sense of direction. It took me 4 or 5 years to make the first album, in between touring and playing in some other bands, and then things became easier and I found some rhythm and sense of myself and what I wanted to do. But when I moved here I didn’t have any long term plan, in fact I half expected that I’d end up back in Dublin within a year.“
With the release of the album you start a tour. to what extent do you expect a very intense and emotional time in the days? What memory would you wish for if we listened to your new record and carried it on in our hearts?
A.S. Fanning: „I try not to think too much about these things, or to imagine how I might feel at some point in the future, because I’m usually wrong. I’m looking forward to getting out and playing some shows and having some sense of interaction with people, seeing how they react to the new songs. The last album was released during the pandemic in 2020 so I didn’t have that opportunity and I really missed it. As regards how people will interact with the album, I really have no idea. To a certain extent I feel that after I release music, it’s not really any of my business any more, and people will relate to it in their own way. I have no control any more, if I ever did. I hope people will get some positive feeling from it. I’m not aiming to bring anyone down. I get a lot of positive reactions from people in general, even to my darker material, so I hope there’ll be more of that.“