Interview: ELLISON

ELLISON im Interview zur EP „Somewhere in Oslo“

ELLISON im Interview auf dem Blog über ihre EP „Somewhere in Oslo“; Fotocredit: H.P. Fredriksen

Lisa Glemming und ihre Freundin Karethe Eriksen bilden das Folk-Pop und Indie-Duo ELLISON. Existenzialismus, rebellische Kreativität und Freundschaft stehen im Mittelpunkt ihrer Musik. Das klingt hoch komplex, ist es aber, wenn wir uns durch ihre Songs hören gar nicht mal so. Wichtig für die beiden ist es erstmal, dass sich beide kreativ wohl fühlen können und sich in ihrer Kreativität erkunden können. Ohne, dass man jetzt direkt nach Schema F Songs konstruiert. Herausgekommen sind bei „Somewhere in Oslo“ sechs Tracks, die sich sofort in die Richtung der 70er-Jahre orientieren.

Manchmal pulsiert der Bass oder es blitzen Gitarrenriffs mit einer derartigen Melodie auf, dass man ihnen beiden verfällt. Auf der einen Seite ist da dieser unbändige Drive und auf der anderen Seite schwingt eine große Romantik in ihren Songs mit. Klar kommt die durch, wenn zwei Norwegerinnen Musik machen. Es geht dabei aber vor allem um nordische Themen wie die Sehnsucht nach jemandem. Nordischer Herzschmerz natürlich. Und irgendwie auch immer abseits des Trubels und der Masse an Menschen. Der Mainstream gefällt ihnen ganz und gar nicht und irgendwie kennt man ja schon dieses Gefühl der Überforderung.

„Somewhere in Oslo“ ist eine Perle und sich durchzuhören bereitet unglaublich viel Freude. Fleetwood Mac lässt grüßen. Denn das hörst du in Songs wie „Cars, Thieves and Carousels“ und „Lovers“ definitiv heraus. Im Interview spricht Lisa mit uns über ihren Release, die Erwartungshaltung und erste Reaktionen darauf.

What expectations do you have for your first EP „Somewhere in Oslo“?

ELLISON: „I think there’s something unique and a bit strange about releasing music, because
when you’re writing songs you don’t think about how people will react to it, or at least I don’t. And then when it’s time to release them, they suddenly belong to anyone and everyone. But it’s very exciting to share this EP! In terms of expectations, I hope whoever listens to our music wants to come to our live shows!“

In six songs, you present a kind of modern Nordic folk. How much did folk from Northern Europe need a new touch?

ELLISON: „There’s a lot of great modern folk artists around right now. There are also many artists that are generally very inspired by folk music, which I would say that we are too. In a way, I think the structure of the songs on this EP quite unapologetically follows a rather 70s inspired singer-songwriting style.“

Would you agree if one were to say that „Cars, Thieves and Carousels“ represents precisely this type of modern folk? „Lover,“ for example, sounds completely different, you can immediately hear Fleetwood Mac!

ELLISON: „Yes, you could probably say that! For me, it’s never been important to stick to a
certain genre, even within a song, but sometimes we work with very clear references and so it ends up becoming very genre specific. With Lover, I was listening to a lot of Fleetwood Mac when we were producing it, so that probably influenced the instrumental choices and maybe especially the way I wanted Jim Wallis (who also co-produced the song) to play the drums.“

I particularly like „You Don’t Know.“ Here, all the elements somehow come together, and you can literally feel the warmth through the speakers/headphones. Could you tell us more about the creative process behind this song?

ELLISON: „Karethe from Ellison wrote this song with Norwegian producer Preben Sælid
Andersen. It was a meticulous project, with both being very tuned into details, which was the right way to approach that song. Organic instrumentation, which all our songs have, also plays a big part.“

With your first EP in hand, several airplays on international radio stations, and initial gigs, where would you currently place yourselves musically with Ellison?

ELLISON: „The response has been beautiful to experience, and playing live is our favourite thing to do, it’s so joyous! Musically, we’re becoming more experimental with the songs we’re writing these days, with influences from jazz and classical music, and also in terms of structure. We’re making the music we want to make, and we don’t necessarily stick to one genre. But before revealing more about upcoming music, we hope people will listen to and enjoy “Somewhere in Oslo” – it’s been a joy to make it.“

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