Feature: Tia Gostelow
Feature & Review über Tia Gostelow’s neues Album
Stell dir vor du ziehst wie Tia Gostelow in eine 2,28 Millionen Stadt. Ganz allein. Ohne Freunde, ohne deine Familie und die ist auch noch ganz weit von dir entfernt. Was würdest du tun? Würdest du diese Zeit dort irgendwie einfach nur überleben? Würdest du das Beste daraus machen? Auch wenn es 2 Jahre sind?
Tia Gostelow hat so ziemlich genau das erlebt und daraus ist ihr zweites Album “CHRYSALIS” entstanden. Nachdem ihr Vorgänger “Thick Skin” aus dem Jahr 2018 eher vom Folk geprägt war, hat sie eine regelrechte Wandlung hinter sich. Uns erwartet ein glitzerndes Gewand aus Synthesizern, glänzenden Electronic-Flächen und pushende Tracks. Was mir aber nicht in den Kopf geht, ist, dass die Zeit in Brisbane scheinbar nicht sehr leicht für sie war. Die Musik klingt aber eher schwerelos, leicht und teils wie in “Nobody” sehr nach Aufbruchstimmung.
Die Australierin versucht ganz bewusst weg zu kommen von ihrem vorherigen Sound. So singt sie wie in “Psycho” anfänglich noch sehr monoton, gelassen. Die Stimmung steigert sich aber mit jedem Refrain, so sehr, dass die Synthies sie schon regelrecht in die Höhe heben, ehe sie für die Strophen wieder geerdet ankommt. Generell habe ich das Gefühl, als würde Tia Gostelow bewusst dieses lethargische Gefühl über ihre Songs versprühen wollen Manchmal gerät sie dabei wie in “Wonder” in Schunkelstimmung.
Ganz unaufgeregt kommt sie in “Blink” daher. Mitunter ist das einer meiner liebsten Tracks von der Platte. Vermutlich auch, weil die Synthizer nicht so in die Höhe schießen, sondern anfangs auch stark als Bass eingesetzt werden. Fakt ist: Das Album ist nicht ganz einfach, leichte Kost klingt anders. Es schwankt stark zwischen der angesprochenen Lethargie und Euphorie, die auch in “Rush” wieder deutlich wird.
With “CHRYSALIS” you are releasing your new, second album. If you compare your two albums, what is the biggest overlap (musically) and the biggest difference to the previous album for you?
Tia Gostelow: The biggest overlap I would have to say is my lyrics, I feel as though I’ve always been a really honest songwriter and storyteller and I don’t think that’s changed between the albums. The biggest difference to me is definitely the music, sonically Chrysalis is very different to Thick Skin. I’ve introduced synths and more electronic sounds compared to the folk-rock guitars that were so present in Thick Skin.
Thematically, the new album is based on your experiences and your time in Brisbane, when you were there all alone separated from your family and your partner. Could the album never have existed if you hadn’t had such a difficult time there?
Tia Gostelow: I don’t think that it would have to be honest. I don’t know if it would be as personal if I didn’t go through what I went through. I found this time in my life really trying but also one of the best things I could have went through, it shaped who I am as a person and very much so as an artist. I evolved musically because of these experiences and I wouldn’t want it any other way.
To what extent have these 2 years in Brisbane shaped you and changed you a lot as a musician?
Tia Gostelow: I think I’ve definitely matured more and become more confident in what I’m doing compared to how I started. Meeting new people, writing with new people and just being around a music scene as amazing as the Brisbane one has generally just taught me more about myself. I definitely take little pieces of inspiration from everyone I work with and put that towards new music and also to hopefully better myself as a creative.
I would have expected a very introverted album with this background. One that remains withdrawn. The track “Nobody” in particular clearly contradicts the basic mood and experience that you had there, right?
Tia Gostelow: Yeah I suppose the general sound of the track does contradict the mood and the lyrics. I didn’t want the story to be obvious when you hear it for the first time, the lyrics in the majority of the songs are dark and are about a rough time in my life but I think sonically making the songs seem a lot happier and upbeat balanced out the record.