Feature: Gaspar Narby

Gaspar Narby im Interview über seine neue EP „Magnet Letters“

Gaspar Narby spricht über „So Bored“ und seine neue EP; Fotocredit: Laura Gauch

In der letzten Single kurz vor Release seiner neuen EP „Magnet Letters“ widmete sich Gaspar Narby der Schönheit und Absurdität der Langeweile. Wie ich finde ein ziemlich spannendes Feld, so können wir uns doch nur noch selten wirklich mit uns selbst befassen oder gar Langeweile aushalten. So wirklich richtig nichts tun und sich auf das Nichts zu fokussieren, fällt uns zusehends schwerer. Woran liegt das? Haben wir Angst, dass wir etwas verpassen? Gaspar ist gar der Meinung, dass unser Alltagsleben einfach sowieso schon viel zu intensiv gelebt wird. Dabei fällt es uns ja schon schwer uns z.B. 1 Minute lang auf etwas wirklich zu fokussieren. Einfach, weil es so viele Eindrücke und äußere Einflüsse gibt, die uns ablenken und denen wir uns auch gerne widmen würden. Jeder kennt das wahrscheinlich selbst aus dem Alltag. Man liest etwas, zack leuchtet eine Pushnachricht auf dem Handy auf. Die Konzentration ist weg. Dieses sich voll auf sich selbst fokussieren führt dazu, dass wir unsere Gedanken im Griff haben. Eigentlich ein toller Zustand.

In „Magnet Letters“ wandelt Gaspar Narby auf ganz neuen Pfaden seines Songwritings. Er versucht sich im Ukulele spielen und entdeckt in der Kollektion an neuen Songs auch für sich einen neuen Fokus auf seine Musik. Genau darüber sprechen wir mit ihm und auch darüber, wovor wir genau Angst haben, wenn es darum geht Langeweile auszuhalten.

Auf der EP findet ihr 5 neue Songs des Schweizer Songwriters. „Death & Other Things“ ging ja bereits der Single „So Bored“ voraus und behandelte seine eigene Sinnkrise in den jungen Zwanzigern. Besonders gut gefällt mit der Titeltrack der EP. Er zeigt ganz deutlich, wie die EP im Gesamt zu klingen hat. Gaspar erweitert seine Produktion eindrucksvoll um einige experimentelle Ansätze. Er loopt Vocal-Samples, setzt sie aber sehr gezielt ein. Besonders gut gefällt mir der gesamte Drive, der sich die Beats, seine Gitarre und teils mit Effekten Vocals aufbaut.

Gaspar, you’re starting the new year with a new EP. How does the release mean a new start into this new year for you?

Gaspar Narby: “Magnet Letters is a new start in many ways for me. This collection of songs has a renewed focus on lyrics and songwriting as opposed to production I suppose. It also marks the beginning of my collaboration with Everybody’s Management who’ve been so helpful in making it happen!”

After all, you’ve had a musical change behind you since your “Collab” EP that was released in 2020. Playing with the guitar was a completely new experience for you. What new energy was released there with you?

Gaspar Narby: “I think each of my releases aims at pulling me out of my comfort zone. It’s my way to keep the excitement going. This time around, it was indeed through writing on acoustic guitar, without touching the laptop, which was new to me. Only then did I put on my producer’s hat and went on to work on the material as if it belonged to a songwriter I’d never heard of.”

In your current single “So Bored” the protagonist is actively looking for trouble. And that out of great boredom. The idea of ​​robbing a bank and then justifying it in front of the police with a YouTube prank seems crazy at first glance. Is this absurd momentum a message that you want to give us through the single?

Gaspar Narby: “I don’t really know whether “So Bored’s” narrator is desperate, needs to be seen or he’s actually genuinely bored. Maybe a bit of all this. This song was a way for me to explore the darker thoughts that cross my mind when going through anxious episodes, and perhaps twist them into something more breathable and almost funny. The bridge is also an important section of the song, I think, when we understand that the narrator still hopes to bloom one day (though there is a double entendre with „pushing up the daisies“ in that same section, I genuinely believe the narrator’s hopeful).”

Gaspar Narby über seinen neuen Fokus und Langeweile; Fotocredit: Laura Gauch

“I think our everyday life has actually gotten too intense if anything. I don’t know how to be bored anymore. I can’t focus on anything longer than 13 seconds nowadays, and that’s preventing me from feeling my thoughts instead of just thinking them sometimes.

Has our everyday life just got too boring? So that we can no longer have the experience of properly feeling our body again?

Gaspar Narby: “I think our everyday life has actually gotten too intense if anything. I don’t know how to be bored anymore. I can’t focus on anything longer than 13 seconds nowadays, and that’s preventing me from feeling my thoughts instead of just thinking them sometimes. This question makes me realise So Bored’s narrator’s probably not bored at all!”

What role does fear and inner conflict play in your new songs? The previous single “Death & Other Things” deals with exactly that.

Gaspar Narby: “Writing ‚Death & Other Things‘, and the rest of the EP to be honest, was an intense moment of self-honesty and vulnerability, which was a really scary experience throughout, but it feels empowering now. ‚Death & Other Things‘ is a meditation on my fear of growing old and never finding my place and a body-based realisation of my inescapable mortality. Fun fact: I actually did ask my father whether I should kill myself the day I turned eighteen. He recommended I didn’t.”

In the video we mainly see private recordings of you and your family. Did you cross a threshold artistically to allow us as listeners to get very close to you?

Gaspar Narby: “That’s a good question! I think I did. The lyrics themselves let the listener in on a lot of my doubts and anxious thoughts so when it came to the music video, Lena Vallat, the creative director for this EP, made me realise that it was the logical continuation to use these archives.”

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