Feature: Cats and Dinosaurs

Cats and Dinosaurs im Interview über ihr Album „Sabotage“

Cats and Dinosaurs im Interview über ihr Album „Sabotage“

Sie gelten als eine der radikalsten Swing-Bands ihres Landes: Cats and Dinosaurs aus Göteborg. Ihr Markenzeichen ist der punkige und ziemlich old-school wirkende Jazz-Sound ihrer Songs. Politisch aufgeladen sind ihre Texte natürlich auch. Sonst wäre es auch kein Punk. Das lang erwartete fünfte Album „Sabotage“ ist ein explosiver Cocktail aus mitreißendem Swing, herzzerreißenden Balladen und jazzigen Punk-Hits, der sowohl die wilde Energie ihrer Live-Shows als auch ihre bisher zärtlichsten Momente einfängt. Hier werfen sie in den 10 Tracks so gut wie alles in die Waagschale.

Cats and Dinosaurs waren lange auf Tour und nachdem sie davon genug hatten, ging es schnurstracks ins Studio. Das war mitten im Sommer und in einem wirklich ziemlich kleinen Kaff in Schweden. Thematisch haben sie in den zehn Songs wieder alles im Gepäck, was man so braucht um anzuecken. Es geht ums Klima, Sexualpolitik, die Wirtschaft und die Wohnungsnot. Das ist dann natürlich nicht bitter ernst, sondern eher mit Witz aufbereitet worden. Das Spektrum in ihren Songs ist deutlich breiter geworden. Sie wirken dramatischer, direkter und irgendwie dann doch ernster.

Im Interview geht es um genau diese Schwierigkeit, die Themen allesamt gut zu verpacken, ohne, dass wir als Zuhörer:innen abgeschreckt sind.

Euer neues Album „Sabotage“ vereint Vintage-Jazz, Punk und politische Botschaften – eine ungewöhnliche Mischung, die bei euren Fans aber schon lange ankommt. Wie hat sich diese explosive Kombination während des Entstehungsprozesses des Albums entwickelt, und gab es dabei neue musikalische Ansätze, die ihr ausprobieren wolltet?

Cats and Dinosaurs: „Well this mix has been the recipe for our music since we started ten years ago, and it is always developing in various directions when we play together and meeting the audience. Being a kind of jazz band we of course use a lot of improvisation both in the studio and live! It’s been six years since we recorded our last studio album, but we have been doing a lot of live shows. So one thing we wanted to do on this album was capture the vibe from our live shows, since the last album we have brought a lot more punk rock energy to some songs and we wanted to bring this with us to the studio. We have also been working a lot with a musical theatre, a cabaret about climate anxiety called “Apokalypsen, min vän” which means “My friend, the apocalypse”. This inspired us both to bring more theatrical elements to the new record and also to go into much more intimate spaces than before such as in “Avskedsvals” and “Vaggvisa”.“

Eure Texte greifen brisante Themen wie Wirtschaft, Klimaangst und Sexualpolitik auf und sind stets von eurem markanten Humor und einer herzlichen Ernsthaftigkeit durchzogen. Wie entsteht bei euch der kreative Prozess hinter diesen provokanten und doch zugänglichen Texten?

Cats and Dinosaurs: „The ideas come from all the various discussions going on in the feminist and left wing circles, can be from books, podcasts, speeches, the news or just talking to people. For me I just never really felt the need to write love songs, there are already so many great ones, and I have always been drawn to political music. So my process is very much trying to absorb as much as possible of political thought and what is going on in the world, and then sitting down to write about it. How it all transforms into songs is hard to describe, I think any song writer will tell you it’s a weird alchemy of hard work and things just popping up in your brain. Sometimes I will get an idea for a song and it takes several years to finish it, sometimes a song just writes itself when you pick up the guitar.“

Besonders spannend klingt der Song „Work Less!“, der in euren Live-Shows immer für Stimmung sorgt. Könnt ihr uns mehr über den Entstehungsprozess dieses Songs erzählen? Was inspiriert euch, so ein Thema in eine tanzbare Swing-Hymne zu packen, und was bedeutet euch dieser Song?

Cats and Dinosaurs: „Yes our biggest hit here in Sweden! The original Swedish version “Jobba mindre!” is one of those songs that just appeared one day, I think it took just ten minutes to finish it. I almost didn’t bring it to the band, at first I felt it was too simple… But I’m very glad I did, it’s always so much fun to play it and of course it’s amazing that people love it so much. The topic is one of those close to my heart, I even wrote several other songs about it… Making catchy swing anthems from these political topics is simply our main objective!  Especially inspiring to me on this subject is the Swedish sociologist Roland Paulsen who writes about it a lot, and Vänsterpartiet (Sweden’s Left Party) that is working tirelessly for a six hour workweek.“

Euer fünftes Album habt ihr im Studio Folkhemmet in einem kleinen Dorf aufgenommen und beschreibt die Zeit als eine intensive Sommerwoche voller kreativer Energie. Welche Rolle spielte dieser abgeschiedene Aufnahmeort für das Album, und wie hat er die Stimmung oder den Sound von „Sabotage“ beeinflusst?

Cats and Dinosaurs: „It’s always a good thing when you can create your own little bubble during the recording process. And if you can go swim in the lake in between the takes, even better! Being there in Unnaryd we could completely focus on the recording. Our vibraphone player lives in the village and she also helped building the studio Folkhemmet, so it’s a special place for us and we were very excited to record there. And of course, it was wonderful to work with Petter Eriksson who runs the studio, he really did an amazing job both recording and mixing the music!“

Ihr feiert nun zehn Jahre als Band, eine großartige Leistung für eine Gruppe mit einer so klaren politischen Haltung und einem einzigartigen Stil. Was hat euch in diesen Jahren als Band zusammengehalten, und was motiviert euch immer wieder, mit eurer Musik eine so kraftvolle politische Botschaft zu vermitteln?

Cats and Dinosaurs: „I don’t know, we are surprised ourselves!! Those years just flew by. We have a lot of fun together! And we get a lot of energy from the audience when we are out playing, and that I think is the biggest motivator for us. Especially in these times when there is so many things going the wrong way, if our music can give new energy and hope to those fighting for a better world that is a very good thing.“

Wie war die Zusammenarbeit mit der Cartoonistin und Satirikerin Sara Granér für das Cover-Artwork von „Sabotage“? Was macht für euch die visuelle Gestaltung eurer Alben aus, und wie wichtig ist euch, dass sie mit den Themen und der Energie eurer Musik harmoniert?

Cats and Dinosaurs: „Amazing! We love working with Sara and she has done all our album covers, so we have a good flow together. I love a good album cover! It’s a big part of the art form that is an album. And I think Sara really makes the perfect visual representation of our music! She is also an amazing political comic book artist, we first asked her because we are big fans of her own work. Some of her books are now also available in German, check them out asap!

 

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